Nu de winter voor de deur staat, is het hoog tijd om enkele maatregelen te treffen. Dan hebben we het niet (alleen) over fleecedekens klaarleggen en je winterkleren van de onderste naar de bovenste lade verplaatsen, maar ook over je huis beschermen tegen vorst. Niet alleen waterleidingen kunnen bevriezen, ook je mazouttank en je mazoutleidingen kunnen schade ondervinden bij strenge vorst. 

Bevroren mazout: de gevolgen

Misschien vraag je je af waarom je mazoutvoorraad eigenlijk niet mag bevriezen? Bij zeer lage temperaturen wordt mazout minder vloeibaar. De brandstof stolt met andere woorden lichtjes, waardoor ze niet meer vlot door de zuigleiding van de ketel kan en de verbranding in het gedrang komt.
 

Mazout kan enkel ‘bevriezen’ in een bovengrondse tank, niet in een ondergrondse (onder de grond vriest het namelijk niet). Meestal is de brandstof zelf niet ‘bevroren’, maar zit het probleem bij de mazoutleiding die je tank met je ketel verbindt. Het gevolg? Je cv-ketel krijgt geen brandstof meer en valt stil.

Oplossing: mazoutleidingen beschermen tegen de kou

Liggen je tank en de leidingen onbeschermd in een gure noorden- of oostenwind: isoleer ze dan met buisisolatie! Wees gerust: een moeilijke klus is dat niet, en ook het materiaal dat je nodig hebt, vind je standaard bij de doe-het-zelfzaken. De kant-en-klare rollen bestaan in verschillende diktes, maar je kiest het best voor een rol van minstens 25 millimeter dik.

Mazouttank beschermen tegen vorst

Klassieke mazout zelf is bestand tegen temperaturen tot -10°C, maar woon je in een streek waar het flink koud kan zijn (zoals de Ardennen), dan kun je bij je verdeler ook vragen naar ‘winterkwaliteit’. Dat type mazout is ‘geadditiveerd’ voor extreme koude, waardoor ze tegen temperaturen van maar liefst -20°C bestand is.

Deze berichten zijn misschien interessant